CASA LUX Prima platformă de amenajări din România
7 obiecte de design aparent comune, dar care au făcut istorie

7 obiecte de design aparent comune, dar care au făcut istorie

Dincolo de rolul funcțional, aceste piese de designer au o istorie care le-a consacrat statutul iconic. Sunt piese legendare.

| Gabi Ralea

Imposibil să nu ne intersectăm cu ele chiar zilnic uneori. Le folosim ca pe un alt obiect gândit doar pentru utilitate. Dincolo de rolul funcțional, aceste piese de designer au o istorie care le-a consacrat statutul iconic. Sunt nu doar rezultatele unui proces de design, ca orice altceva făcut de om. Sunt piese legendare.

1. Stool 60

Foto: artek.fi

Taburetul Stool 60 – creat de designerul finlandez Alvar Aalto în 1933 – este una din piesele de mobilier clasice, fiind popular datorită utilizării ca taburet, măsuță și chiar spațiu pentru depozitare ori postament pentru diverse obiecte de design interior.

Aparține unei serii de mobilier inovative pentru anii 30, prin utilizarea plăcilor multistrat și a furnirului, dar și prin soluția avangardistă de prindere între ele a componentelor mobilierului. În esență, Alvaro a simplificat lucrurile renunțând la multe din elementele metalice de prindere și a dezvoltat tehnici noi de prelucrare a lemnului de fag.

Foto: artek.fi

Drept urmare, Stool 60 are un număr mic de componente și poate fi transportat și apoi montat cu ușurință. Lemnul de fag îi conferă personalitate, iar designul reușit l-a transformat într-o piesă atemporală, păstrată în producție și în zilele noastre, exact în forma în care a fost creat cu aproape o sută de ani în urmă.

2. Lampa de birou Kandem

Foto: Peter Endig / DPA / Profimedia

Unul din obiectele pe care toți le-am avut, la un moment dat, este lampa simplă de birou. Acest micuț corp de iluminat este rezultatul unui proiect de școală, un fel de „temă pentru acasă” pe care designerul Marianne Brandt a făcut-o împreună cu alți colegi, în 1929, în timpul studiilor la școala de artă Bauhaus. Un an mai târziu, lampa Kandem intra în producție și avea un succes uimitor, ajungând la 70.000 de exemplare vândute, în anii ’40.

În timp, designul original a suferit modificări și au apărut mai multe variante, unele chiar adaptate la nevoile vremii. În timpul războiului, spre exemplu, lampa de birou Kandem avea abajur textil și o bază din fibră de sticlă. Ulterior, producătorul original a readus pe piață o versiune care preia multe din elementele Bauhaus ale produsului inițial și care este cu 20% mai mare și în mai multe culori.

3. Fotoliul Sacco

Foto: zanotta.com

O altă piesă pe care oricine o recunoaște ușor este fotoliul sac. Sau fotoliu puf, cum i se mai spune, utilizat in zeci de culori si forme, în milioane de case.

A fost creat, în 1968, de trei designeri italieni – Piero Gatti, Cesare Paolini și Franco Teodoro – și a fost fabricat de Zanotta, producător italian de mobilă care a lansat pe piață numeroase piese devenite iconice. Sacco a devenit rapid simbolul unei mișcări cunoscute drept Anti-Design, care considera că producția industrială a căzut pradă consumerismului, în detrimentul creativității și afirmării individualismului.

Acest fotoliu, creat dintr-un înveliș din vinilin umplut pe două treimi cu bile din polistiren, într-o asociere perfect ergonomică, a devenit emblematic pentru anii 70 prin exprimarea libertății formelor – se mulează pe corpul celui care îl folosește – și a personalizării maxime a designului. De-a lungul anilor, s-a migrat spre materiale mai prietenoase cu mediul și au apărut nenumărate variante ale acestui produs, peste tot în lume. Este în continuare produs și de Zanotta, care a lansat recent o colecție specială dedicată lui, în asociere cu Bottega Veneta.

4. Lampa de birou Anglepoise

Foto: Ros Drinkwater / Alamy / Profimedia

Modelul original 1227 Anglepoise a fost patentat în 1932, de George Cawardine, un inginer specializat în sisteme de suspensie. Designul inovator al acestei lămpi s-a bazat pe principiul tensiunii constante a ligamentelor din corpul uman, care permite repoziționarea flexibilă a brațului pe care este montat becul.

Ulterior, din modelul original – care poate fi recunoscut după postamentul cu două trepte – au derivat altele, cu diferite adaptări. Sistemul inovator care asigură flexibilitatea lămpii s-a păstrat și a stat chiar la baza unei serii întregi de corpuri de iluminat similare, produse în diferite colțuri ale lumii.

Modelul original Anglepoise 1227 împlinește 90 de ani, iar aniversarea fiind marcată la târgul de design de la Milano, printr-o serie omagială cu finisaje de cupru.

5. Scaunul din plastic DAR

Foto: eames.com

Unul din cele mai cunoscute scaune create vreodată, DAR este denumit și scaunul Eiffel datorită asemănării între scheletul lui metalic și renumita construcție din Paris.

Așa cum bănuiați probabil, DAR este un acronim, denumirea sa completă descriind scaunul de dining Eames cu brațe și cu bază din tije metalice – Eames Dining (D) height, Arm (A) Chair, on Rod (R) Base. Apărut în 1950, a fost proiectat de Charles and Ray Eames, fabricat de Zenith Plastic și vândut prin Herman Miller, fiind primul de acest tip dintr-o serie și devenind un mare succes.

Foto: vitra.com

Prima generație de scaune DAR erau ușor de recunoscut după marginea specifică a carcasei din fibră de sticlă, dar și pentru picioarele proeminente, ulterior ușor modificate ori înlocuite, mai târziu, cu terminații din plastic. De-a lungul timpului, scaunul a cunoscut variații de culoare, apărând și versiuni tapițate.

Modelul original a ieșit din producție în 1967, reapărând în 2001, întâi cu șezut din polipropilenă, apoi din fibră de sticlă de ultimă generație. Recent, s-a trecut și la producția din plastic reciclat.

6. Măsuța ac de păr

Foto: ebay.com

Florence Knoll, una din cele mai cunoscute femei designer, a creat mereu mobilier având în minte modul în care acesta va fi amplasat în spații mari. Dar a avut mereu vederea de ansamblu, completând piesele mari cu elementele necesare pentru un design funcțional și echilibrat. De aceea, alegea să creeze ceva nou atunci când o piesă era necesară într-un spațiu și nu o avea.

Astfel apare, în 1948, Modelul 75 – o măsuță pentru cafea cu o bază metalică asemănătoare acelor de păr și cu tăblie din furnir. Această variantă de design a fost un succes imediat și a rămas în producție până în 1966, cu o scurtă reapariție în 1981, pentru participarea la o expoziție de profil. Acum este din nou fabricată, într-o variantă ușor modificată și gândită să fie depozitată cu ușurință, prin suprapunerea a până la 5 măsuțe una peste alta.

7. Canapele Mah Jong

Suntem toți familiarizați probabil cu pernele de terasă cu aspect brut, cu margini cusute pentru a rămâne tari și cu nasturi decorativi care ajută la stabilizarea umpluturii. Modelul este cel al unei canapele iconice – Mah Jong, apărută în anii ’70, expresie a modularității și creativității.

Mah Jong & Jean Paul Gaultier – Foto: roche-bobois.com

Mah Jong este rezultatul colaborării dintre designerul Hans Hopfer și Phillipe Roche, fondatorul brandului premium Roche Bobois, producător și al altor piese iconice precum canapeaua Bubble ori măsuța Chess. Bazată pe trei elemente care pot fi combinate într-o varietate de moduri pentru canapele de orice dimensiune și configurații, Mah Jong este întruchiparea versatilității.

Mah Jong & Kenzo Takada – Foto: roche-bobois.com

De-a lungul timpului, Mah Jong a primit diferite fețe, prin colaborări cu designeri precum Jean Paul Gaultier, Kenzo Tekada ori Missoni. Cu imprimeu nou, această canapea capătă o nouă valență, devenind ușor de integrat în stiluri diferite de design interior, indiferent de epoca în care este folosită.

Mah Jong & Missoni – Foto: roche-bobis.com

Diferența dintre un design reușit și unul mediocru se dovedește în timp. Iar aceste piese și-au confirmat valoarea, devenind parte a istoriei designului de interior, pe care au influențat-o prin contribuția adusă.

Distribuie articolul pe: