Orice iubitor de design interior este atras de piesele iconice, a căror valoare este dată tocmai de atemporalitate și versatilitate, în raport de multitudinea de stiluri și de preferințe. Inclusiv în iluminatul de interior, regăsim piese care și după zeci de ani de la creare se dovedesc funcționale, valoroase estetic și căutate, confirmându-le statutul de legende ale designului interior. Iată șapte corpuri de iluminat iconice pe care le putem folosi și astăzi cu aceeași ușurință ca atunci când au fost create. 1. Poulsen PH5 (1958) Foto: louispoulsen.com Scriitorul, designerul și arhitectul danez Poul Henningsen (1894-1967) a avut o viziune – să recreeze ora de aur printr-un corp de iluminat. Astfel, în 1958, el a creat PH5, ca răspuns la becurile incandescente și la schimbările constante ale formei și dimensiunii acestora. Rezultatul a fost o lampă uimitoare și versatilă, care putea încorpora orice bec. Aceasta a devenit curând cunoscută, fiind folosită în clădiri publice și case private. Designul iconic PH5 se bazează pe renumitul sistem cu trei umbre: corpul de iluminat asemănător piramidei emană atât lumină descendentă, cât și lumină laterală. Acest lucru face ca lumina să fie caldă, puternică și cu efect anti-orbire. PH5 a avut inițial nuanțe de roșu și albastru pentru o culoare cât mai confortabilă a luminii însă, în ultimele modele, acestea au fost eliminate deoarece becurile moderne reproduc lumina zilei cu mai mult succes decât înainte. Lampa clasică PH5 rămâne și astăzi o piesă favorită de design, are mai multe stiluri, nuanțe și forme care aduc un iluminat potrivit oricărui spațiu de locuit. Odată cu introducerea lui PH5 Mini, aceste lustre elegante creează o armonie strălucitoare atunci când sunt montate împreună. O lampă cu un design remarcabil, PH5 este foarte îndrăgită și se găsește în multe case din întreaga lume. Diferitele nuanțe oferă un efect dinamic și completează perfect spațiul din sufragerie, hol sau bucătărie. 2. Arco Floor Lamp (1962) Foto: flos.com Arco este o lampă de podea proiectată de frații Pier Giacomo și Achille Castiglioni pentru Flos, în 1962. Lampa este formată dintr-un abajur suspendat din aluminiu, atașat de un bloc vertical de marmură albǎ de Carrara, cu un braț arcuit din oțel inoxidabil satinat. Lampa a fost în producție constantă de la lansarea sa inițială, în 1962. În noiembrie 2006, Flos a acuzat o altă companie că a încălcat legea drepturilor de autor prin vânzarea unei lămpi similare, numită „Fluida”. Verdictul final însă a fost că, deși lampa Fluida a fost creată prin imitarea designului original Arco, producția acesteia a fost legală, deoarece designul original a intrat în domeniul public. 3. Veioza Oluce Atollo (1977) Foto: oluce.com Atollo a devenit arhetipul lămpii de masă, revoluționând complet modul de a imagina abajurul clasic. Acesta a fost, de fapt, unul dintre cele mai importante și recunoscute proiecte ale companiei Oluce, câștigător al Premiului Compasso d’oro în 1979. Lampa a fost plasată în diferite colecții permanente ale muzeelor de design și artă decorativă și este încă considerată o piesă prețioasă de design interior. În istoria designului italian, lampa Atollo a reprezentat o piesă care, alături de multe alte produse, a contribuit la evoluția culturală prin utilizarea materialelor și formelor inovatoare care au reflectat tendințele momentului. Atunci când a fost realizatǎ lampa Atollo, designul italian era reprezentat în cea mai mare parte de Vico Magistretti și Achille Castiglioni, care doreau să dea o conotație de clasă designului. Magistretti afirma că obiectul de design trebuie sǎ răspundǎ în întregime unei nevoi. De aceea, în ultimii săi ani, a acordat o atenție deosebită casei și locuinței și a învățat un limbaj expresiv care a influențat foarte mult cultura arhitecturală lombardă. Formele geometrice care o compun – cilindru, con și emisferă – au dat naștere unui produs decorativ și esențial în același timp, separat de perioada istorică și de modelele momentului. A devenit acum una dintre piesele iconice ale designului italian, nu doar când este vorba despre corpuri de iluminat. Atollo este disponibil în trei dimensiuni și în diferite finisaje: opalin, opac din metal sau sticlă suflată. 4. Taraxacum Cocoon Foto: flos.com Lustra Taraxacum a fost creată de frații Castiglioni pentru Flos, fiind produsă pentru prima dată în 1960. Uimitoarea structură din sârmă de oțel este acoperită cu o rășină specifică, prin care se imită textura unui cocon, rezultând o lampă realistă și supradimensionată. Această textură de cocon, folosit inițial de armata SUA ca material de protecție pentru ambalaje, a aparținut identității Flos încă de la începutul istoriei sale, în 1960, când a dat naștere mai multor piese iconice concepute de Achille și Pier Giacomo Castiglioni. Cu o prelucrare asemănătoare cu cea folosită în mod tradițional pentru vata de zahăr, tehnica coconului a ajuns în Italia la mijlocul secolului XX datorită lui Albert Eisenkeil, aducând designului național un obiect atractiv contemporan. Reluând imaginea sinceră a unui nor, originile acestei povești pot fi găsite în istoria unei mici companii din Merano, care a început să importe din Statele Unite (iată și legătura cu utilizarea în mediul militar) un strat de polimer lichid numit „cocoon”, pentru a crea ramele noilor lămpi inovatoare. Câțiva ani mai târziu, Achille și Pier Giacomo Castiglioni au fost invitați să experimenteze noua tehnică. După această colaborare propice, în 1962 a ieșit la lumină una dintre cele mai renumite companii de corpuri de iluminat – Flos, demarând producția de lămpi cocon, destinate să devină obiecte iconice rafinate ale designului italian. 5. Verner Panton Flowerpot (1968) Foto: andlight.com Colecția Flowerpot a lui Verner Panton a văzut lumina zilei în 1968, creată din viziunea de a proiecta produse care nu servesc doar ca obiecte funcționale, ci declanșează și emoții. Lampa este formată din două sfere semicirculare, una în fața alteia. Diametrul sferei superioare este de două ori mai mare decât cealaltă. Sfera inferioară ascunde becul, în timp ce interiorul său servește drept suprafață reflectorizantă colorată. Este făcută din metal industrial emailat, fiind disponibilă acum în culorile turcoaz, alb, roșu, portocaliu sau oțel lustruit. „Ghiveciul de flori” (căci asta înseamnă Flowerpot în traducere) reflectă o ruptură de convenții și îmbrățișează o mentalitate mai deschisă și modernă, care promovează pacea și armonia. Din acest motiv, Flowerpot a devenit sinonim cu mișcarea Flower Power de la sfârșitul anilor ‘60. Lampa Flowerpot a fost lansată în câteva culori care sunt, în același timp, moderne și atemporale, iar acest lucru plasează colecția în rândul obiectelor de design clasice care continuă să fie relevante. 6. Lampa Tiffany (1893) Foto: Zoonar/Ritu Jethani, Zoonar GmbH / Alamy / Profimedia Lămpile Tiffany sunt probabil cele mai cunoscute astfel de obiecte, datorită modelelor foarte atractive vizual. Lămpile originale au variat – forme geometrice, florale și chiar libelule, deși unele au fost personalizate cu modele unice. Sticla din abajururi este pusă folosind însă folie de cupru în loc de plumb, tehnica folosită pentru vitralii. Prima lampă Tiffany a fost expusă în 1893 și se presupune că a fost fabricată în acel an. Fiecare lampă a fost realizată manual de meșteri pricepuți, nu produsă în masă sau de mașini. Designerul său nu a fost, așa cum s-a crezut peste 100 de ani, Louis Comfort Tiffany, ci o artistă nerecunoscută anterior – Clara Driscoll, care a fost identificată, în 2007, drept maestrul designului din spatele celor mai creative și valoroase lămpi produse de studiourile Tiffany. Aceste corpuri de iluminat Tiffany sunt considerate parte a mișcării Art Nouveau, iar din 1893 a fost produs un număr considerabil de modele. Datorită influenței dominante a lui Tiffany asupra stilului, termenul lampă Tiffany sau lampă în stil Tiffany a fost adesea folosit pentru a se referi la lămpile cu vitraliu, cu plumb, chiar și la cele care nu sunt produse de Tiffany Studios. 7. Lampa AJ (1957) Foto: louispoulsen.com Designerul danez Arne Jacobsen a proiectat acest corp pentru Hotelul SAS Royal din Copenhaga, în 1957. Lampa de podea produce o lumină plăcută direcționată în jos. Umbra poate fi înclinată pentru a regla distribuția luminii, astfel cǎ lampa a devenit extrem de populară pentru lectură, dar și pentru iluminat. Aceste copruri de iluminat AJ l-a fǎcut pe Jacobsen faimos în întreaga lume. În afară de AJ Floor, mai există și o lampă de masă, una de masă dar mai mică, o lampă de perete, precum și o lampă care se montează pe masă, toate disponibile la Hotelul SAS Royal, după inaugurarea sa în 1960. Forma deosebitǎ a lămpii AJ, cu lumina sa imaculată, putea fi văzută inclusiv în jurul hotelului, din cupru și oțel inoxidabil. Paralelele dintre liniile drepte și combinația de unghiuri drepte și curbe în designul lămpii AJ se regăseau și în contururile geometrice ale clădirilor sale, proiectate tot de Arne Jacobsen. Arne Jacobsen este adesea amintit pentru voința și determinarea sa puternică și, nu în ultimul rând, pentru limbajul său de design distinctiv, minimalist, care a fost răsplătit cu mai multe premii prestigioase atât în Danemarca, cât și în străinătate. Dupǎ finalizarea hotelului, lămpile au devenit disponibile pentru public, iar astăzi există o serie întreagă de obiecte, de la lămpi de podea la lămpi de masă, toate cu faimoasa silueta care este recunoscută ușor. Distribuie articolul pe: